MAALIPARADIIS
EESTI MAALIKUNSTNIKE LIIDU AASTANÄITUS, 2003
07.03.-29.03. 2003
SOKOSE KAUBAMAJA GALERII 008
​
Kuraator JAAN ELKEN
​
​
Näitus suleti 13.03.2003, ootamatult ja vägivaldselt enne kokkulepitud aega 29.o3.2003
Kõik müügiks ehk maalikunst keset ostuhüsteeriat.
​
Täna kell 17 avatakse Viru keskuse 008 galeriis maalinäitus " Maaliparadiis ".
Tänavu on tegemist rohkem kui tavapärase aastanäitusega . Seekord otsustas maalikunstnike liit tulla vastu mitmete kriitikute ( aga ka kunstnike ) ammusele soovile kaardistada kogu praegu Eestis tehtav maalikunst - loobuti žüriist ja esteetiliselt läbimõeldud väljapanekust , eksponeeriti kõik , mis kohale toodi.
Seda sotsioloogilist projekti võib vaadata ka kui maalikunstnike eneseiroonilist manifestatsiooni: näitus on sattunud keset rekonstruee-rimise-eelset Viru keskust ning seda haaranud väljamüügihüsteeriat.
Endise Sokose keskuse kaks korrust on tervenisti maalikunstnike päralt.
Näituse valmistas ette toimkond koosseisus: Erki Kasemets, Jaan Elken, Aimar Kristerson, Mari Roosvalt, Andres Koort, Lauri Sillak ja Toomas Tõnissoo.
EKLi president Jaan Elken leidis, et maalikunstnikud usuvad liigagi kindlalt oma vana hea meediumi tugevusse ja isepuhastusvõimesse, kui tulevad oma loominguga välja armutus kommertsümbruses .
NÄITUSEST MEEDIAS:
​
- SIRP
Eesti Maalikunstnike Liidu aastan�itus �Maaliparadiis� on galeriis 008 avatud 1. aprillini.
​
- SIRP
Kõik müügiks ehk maalikunst keset ostuhüsteeria
​
- EESTI EKSPRESS
Kaotatud "'Maaliparadiis"' Viru keskuses
​
Kaotatud "'Maaliparadiis"' Viru keskuses
EESTI KUNSTNIKE LIIDU PRESIDENT
​​
Eesti Maalikunstnike Liidu korraldatud aastanäitus Viru keskuses katkes enneaegselt ja vägivaldselt, eelmises Areenis ja Sirbis, aga ka 12.märtsi Päevalehes mahukaid arvustusi pälvinud näituse eluiga osutus naeruväärselt lühikeseks, väljakuulutatud 29. märtsi asemel sulgus 7.märtsil avatud ekspositsioon juba 13. märtsil.
Ma ei tea kas galerii 008 pidaja Lea Adrikorn üldse adus, milliseid kirjutatud ja kirjutamata reegleid nad rikkus, kui 18.märtsil maalinäituse „sees“ modellindus-diiva Beatrice`i fotonäituse avas.
Maalinäitus kui tervik kaotas ligi kolmandiku eksponeeritud töödest, senise kompaktse ja visuaalselt vägagi timmitud kujundusideede (Erki Kasemets, Andres Koort, Toomas Tõnissoo, Lauri Sillak, Mari Roosvalt jt.) järgi lavastatud „Maaliparadiisist“ sai tõeline visuaalne põrgu, metafoor osutus äraspidiselt tabavaks.
Juriidiliselt kehtivat lepingut „Maaliparadiisi“ kestvuse kohta ei olnud, kõik kokkulepped, v.a. maalide üleandmise lepingud ruumihaldajaga, olid suulised ja siin saab Maalikunstnike Liidu juhatus vaid iseennast süüdistada. Viru keskuse projektigaleriiga 008 toimunud senine suhtlemine ei eeldanudki kuskilt otsast taolist bürokraatiat.
​
Klantsfotode, roosipottide ja sirmidega vooderdatud buduaarile maalinäitusest jäänud riismete keskel pole iseenesest ju midagi ette heita, fakt on aga see, et nii konteksti teades kui ka teadmata, mõjub Beatrice´i kümne aasta tagune dessant tollasesse Luum Galeriissee praeguse näitusega võrreldes kui hõrk maiuspala.
Kõrg-ja massikultuuri flirdile uusi horisonte avav piiririkkuja, oli 1993 aastal kunstimaailma taluvust testiv näitus “Body and Soul” muuseas vaadeldav ka kodumaise camp`i pioneerina.
Paraku on ajalool komme korrata ennast farsina, nii ka nüüd. Implantaadina võõrasse keskkonda (kes Viru kaubanduskeskuses, endise Sokose kaubamaja mahajäetud ruumides „võõras“ ja „oma“ on, see on veel omaette küsimus) trüginud kommertsfotol on alien`i iseloom ja tõutunnused, mis siinses kontekstis ometigi head turvalist naasmist ei tähenda.
Kunstinäitus, isegi žüriivaba seinast-seina väljapanek, peaks igale veidigi haridust saanule samasugune tervik olema, nagu teatrilavastus või heliteos (kui ei ole just tegu taotlusliku protsessuaalse eksperimendiga). Kuidas oleks, kui näidendi lavastaja teatrisse tulles avastab, et teatridirektor on näiteks tema mängukavas olevale N. tragöödiale „uue lõpu“ lasknud tellida, sest „publikule meeldivad jandid ja pappi tuleb rohkem!“
Praegu on Viru keskuse galerist suhtunud kunstitöödesse kui hilpudesse ning „uue kevadkollektsiooni saabudes“ omapäi ekspositsiooni kohendanud - kuni „eelmise hooaja kauba“ kõrvaldamiseni.
Kohaspetsiifiliste riskidega flirt on intellektuaalsest ja mitte millekski kohustavast mängust väljunud näituse korraldanud kunstnike jaoks kultuuritu maa karmi realiteeti. Nii avameelselt merkantiilne ja küüniline suhtumine kunsti on Eesti jaoks täiesti uus ja tige tase.
​
-